Tutustu tasa-arvolakiin (linkki) ja yhdenvertaisuuslakiin (linkki)
Mikä ero näillä on?
Selitä, mitä lain mukaan kiellettyjä syrjinnän muotoja on? Miten syrjintää voi puuttua.
Materiaali
Perustuslain mukaan on säädetty yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta:
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
Tasa-arvosta
Tasa-arvo liitetään laissa miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon. Asiaa voidaan pohtia vielä laajemmin, sillä laissakin lukee:
- Sukupuoli-identiteetillä tarkoitetaan tässä laissa henkilön kokemusta omasta sukupuolestaan.
-Sukupuolen ilmaisulla tarkoitetaan tässä laissa sukupuolen tuomista esiin pukeutumisella, käytöksellä tai muulla vastaavalla tavalla.
Mitä laissa miesten ja naisten tasa-arvosta säädetään sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvasta syrjinnästä, sovelletaan vastaavasti syrjintään, joka perustuu siihen, että henkilön fyysiset sukupuolta määrittävät ominaisuudet eivät ole yksiselitteisesti naisen tai miehen.
Erityisesti tulee muuttaa niitä olosuhteita, jotka estävät tasa-arvon toteutumista.
Naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistäminen tulee ottaa huomioon palvelujen saatavuudessa ja tarjonnassa.
Yhdenvertaisuudesta
Koulutuksen järjestäjän velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta
Koulutuksen järjestäjän ja tämän ylläpitämän oppilaitoksen on arvioitava yhdenvertaisuuden toteutumista toiminnassaan ja ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi. Edistämistoimenpiteiden on oltava oppilaitoksen toimintaympäristö, voimavarat ja muut olosuhteet huomioon ottaen tehokkaita, tarkoituksenmukaisia ja oikeasuhtaisia.
Koulutuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että oppilaitoksella on suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Koulutuksen järjestäjän ja tämän ylläpitämän oppilaitoksen on varattava oppilaille ja heidän huoltajilleen sekä opiskelijoille tai heidän edustajilleen mahdollisuus tulla kuulluiksi edistämistoimenpiteistä.
Seuraavassa poimintoja Yhdenvertaisuuslaista:
Syrjinnän kielto
Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.
Välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä.
Positiivinen erityiskohtelu
Sellainen oikeasuhtainen erilainen kohtelu, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen taikka syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäiseminen tai poistaminen, ei ole syrjintää.
Välitön syrjintä
Syrjintä on välitöntä, jos jotakuta kohdellaan henkilöön liittyvän syyn perusteella epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta on kohdeltu, kohdellaan tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa.
Välillinen syrjintä
Syrjintä on välillistä, jos näennäisesti yhdenvertainen sääntö, peruste tai käytäntö saattaa jonkun muita epäedullisempaan asemaan henkilöön liittyvän syyn perusteella, paitsi jos säännöllä, perusteella tai käytännöllä on hyväksyttävä tavoite ja tavoitteen saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia.
Häirintä
Henkilön ihmisarvoa tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukkaava käyttäytyminen on häirintää, jos loukkaava käyttäytyminen liittyy 8 §:n 1 momentissa tarkoitettuun syyhyn ja käyttäytymisellä luodaan mainitun syyn vuoksi henkilöä halventava tai nöyryyttävä taikka häntä kohtaan uhkaava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri.
Työnantajan menettelyä on pidettävä syrjintänä, jos työnantaja saatuaan tiedon siitä, että työntekijä on joutunut työssään 1 momentissa tarkoitetun häirinnän kohteeksi, laiminlyö ryhtyä käytettävissään oleviin toimiin häirinnän poistamiseksi.
Kohtuulliset mukautukset vammaisten ihmisten yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi
Viranomaisen, koulutuksen järjestäjän, työnantajan sekä tavaroiden tai palvelujen tarjoajan on tehtävä asianmukaiset ja kulloisessakin tilanteessa tarvittavat kohtuulliset mukautukset, jotta vammainen henkilö voi yhdenvertaisesti muiden kanssa asioida viranomaisissa sekä saada koulutusta, työtä ja yleisesti tarjolla olevia tavaroita ja palveluita samoin kuin suoriutua työtehtävistä ja edetä työuralla.
Vastatoimien kielto
Henkilöä ei saa kohdella epäsuotuisasti eikä hänelle kielteisiä seurauksia aiheuttavalla tavalla sen vuoksi, että hän on vedonnut tässä laissa säädettyihin oikeuksiin tai velvollisuuksiin, osallistunut syrjintää koskevan asian selvittämiseen taikka ryhtynyt muihin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden turvaamiseksi.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu
Yhdenvertaisuusvaltuutetun puoleen voi kääntyä, jos on kokenut tai havainnut syrjintää iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Yhdenvertaisuusvaltuutetun tehtävä on edistää yhdenvertaisuutta ja puuttua syrjintään. Yhdenvertaisuusvaltuutettu on itsenäinen ja riippumaton viranomainen.
Linkki täällä
Lainausta Yhdenvertaisuusvaltuutetun sivuilta
Mikä on syrjintää?
Syrjinnän edellytyksenä on, että henkilöä on kohdeltu
vertailukelpoisessa tilanteessa huonommin kuin toisia nimenomaan yhden tai
useamman henkilökohtaisen ominaisuuden takia. Näin ollen esimerkiksi
tavaroiden- tai palveluntarjoajan tai viranomaisen epäkohtelias, epäasiallinen
tai huono palvelu ei ole välttämättä syrjintää varsinkaan, jos palvelu on
huonoa kaikille. Sen sijaan, jos
tarjoilija kieltäytyy palvelemasta henkilöä tämän etnisen alkuperän perusteella
on kyse lainvastaisesta syrjinnästä.Syrjintää on yhdenvertaisuuslain mukaan myös häirintä ja käsky tai ohje syrjiä sekä kohtuullisten mukautusten epääminen.
Häirintää on sellainen käyttäytyminen, jolla loukataan tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti henkilön ihmisarvoa siten, että luodaan kiellettyyn syrjintäperusteeseen liittyvä halventava, nöyryyttävä, uhkaava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri.
Toisen henkilön loukkaava ja häiritsevä käyttäytyminen voi
myös tulla rangaistavaksi rikoslain tarkoittamana rikoksena, esimerkiksi
kunnianloukkauksena. Kansaryhmään kohdistuva solvaava tai panetteleva julkinen
toiminta voi tulla rangaistavaksi rikosnimikkeellä kiihottaminen kansanryhmää
vastaan.
Käsky tai ohje voi olla esimerkiksi syrjintään liittyvä tai
syrjinnän aikaansaamiseksi annettu opastus, toimintaohje tai velvoite.
Edellytyksenä on, että ohjeen tai käskyn antajalla on toimivalta tai asema
antaa ohjeen tai käskyn saajalle velvoittavia määräyksiä. Esimerkiksi
ravintolan eteisvahtimestarin työnantajalla on toimivalta ja asema antaa
vahtimestaria velvoittavia ohjeita ja käskyjä. Toimivallan tai aseman nojalla
annettu ohje tai käsky voi olla syrjintää siitä riippumatta, noudattaako ohjeen
tai käskyn saaja ohjetta tai käskyä.
Yhdenvertaisuuslain mukaan kiellettyä syrjintää on myös
kohtuullisten mukautusten epääminen. Viranomaisen, koulutuksen järjestäjän,
työnantajan sekä palveluiden ja tavaroiden tarjoajan on tarvittaessa tehtävä
kohtuullisia mukautuksia. Niillä varmistetaan vammaisen henkilön asiointi-,
koulutus-, työnsaanti- ja työssäkäyntimahdollisuudet sekä mahdollisuudet saada
yleisesti tarjolla olevia palveluja ja tavaroita sekä suoriutua työtehtävistä
ja edetä uralla yhdenvertaisesti muiden kanssa. Jos tarvittavia mukautuksia ei
tehdä, voi kyseessä olla laissa kielletty syrjintä.
Jos haluaa mennä vielä syvemmälle yhdenvertaisuuteen kannattaa lukea Perustuslain perustelut yhdenvertaisuudesta
Jos haluaa mennä vielä syvemmälle yhdenvertaisuuteen kannattaa lukea Perustuslain perustelut yhdenvertaisuudesta
Lailla ei voida mielivaltaisesti asettaa ihmisiä tai
ihmisryhmiä toisia edullisempaan tai epäedullisempaan asemaan.
Kuitenkaan ei edellytetä kaikkien ihmisten kaikissa
suhteissa samanlaista kohtelua, elleivät asiaan vaikuttavat olosuhteet ole
samanlaisia.
Yhdenvertaisuusnäkökohdilla on merkitystä sekä myönnettäessä
lailla etuja ja oikeuksia että asetettaessa velvollisuuksia.
Ns. positiivinen erityiskohtelu on sallittu, eli voidaan kohdella
tietyn hyväksyttävän yhteiskunnallisen intressin vuoksi ihmisiä eri tavoin muun
muassa tosiasiallisen tasa-arvon edistämiseksi.
Yhdenvertaisuus
koskee ihmisiä
Perustuslain yhdenvertaisuussäännös koskee lähtökohtaisesti
vain ihmisiä.
Syrjintäkielto
Syrjintäkieltosäännöksillä täydennetään yleistä yhdenvertaisuuslauseketta.
Perustuslaissa on luettelo eräistä kielletyistä erotteluperusteista, erikseen
on mainittu sukupuoli, ikä, alkuperä, kieli, uskonto, vakaumus, mielipide,
terveydentila ja vammaisuus. Luettelo ei kuitenkaan ole tyhjentävä. Erikseen
mainittuihin kiellettyihin erotteluperusteisiin rinnastetaan muut henkilöön
liittyvät syyt. Niitä ovat esimerkiksi yhteiskunnallinen asema, varallisuus, yhdistystoimintaan
osallistuminen, perhesuhteet, raskaus, aviollinen syntyperä, sukupuolinen suuntautuminen
ja asuinpaikka.
Syrjintäkieltosäännöksellä ei ole kielletty kaikenlaista
erontekoa ihmisten välillä, vaikka erottelu perustuisi säännöksessä nimenomaan
mainittuun syyhyn. Olennaista on, voidaanko erottelu perustella
perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävällä tavalla. Perustelulle
asetettavat vaatimukset ovat erityisesti säännöksessä lueteltujen kiellettyjen
erotteluperusteiden kohdalla kuitenkin korkeat. Perustuslakivaliokunnan
käytännössä on erottelun hyväksyttävyyden lisäksi kiinnitetty huomiota valitun
keinon oikeasuhtaisuuteen.
Segregaatio
Syrjintäkielto koskee myös pelkkää erilliskohtelua (segregaatio).
Sinänsä yhtäläisten palvelujen tarjoaminen erikseen eri
väestöryhmille on kiellettyä, jollei sitä voida jonkin hyväksyttävän syyn
perusteella pitää jossakin tilanteessa oikeutettuna. Myös esimerkiksi
vapaudenriiston kohteeksi joutunut lapsi on hyväksyttävää pitää erillään
aikuisista vangeista, jollei ole lapsen edun mukaista menetellä toisin. Samoin on hyväksyttävää pitää ulkomaalaisoikeudellisella perusteella säilöön
otetut erillään rikoksesta tuomituista ja rikoksesta epäillyistä.
Välillinen syrjintä
Perustuslaissa kielletään myös välillinen syrjintä eli
sellaiset toimenpiteet, joiden vaikutukset tosiasiallisesti – vaikkakin vain
välillisesti – johtaisivat syrjivään lopputulokseen. Suosinta tai jonkin
yksilön tai ryhmän asettaminen etuoikeutettuun asemaan on niin ikään
kiellettyä, jos se asiallisesti merkitsisi toisiin kohdistuvaa syrjintää.
Positiivinen erityiskohtelu
Perustuslain yhdenvertaisuussäännöksillä ei estetä
tosiasiallisen tasa-arvon turvaamiseksi tarpeellista positiivista
erityiskohtelua eli tietyn ryhmän (esimerkiksi naiset, lapset, vähemmistöt,
työttömät) asemaa ja olosuhteita parantavia toimia.
Lasten kohtelu
Perustuslain 6 §:n 3 momentin säännöksillä lasten
tasa-arvoisesta kohtelusta korostetaan, että lapsia tulee kohdella
aikuisväestöön nähden tasa-arvoisina ihmisinä periaatteessa yhtäläisin
perusoikeuksin sekä keskenään yhdenvertaisesti. 23
Käytännössä kysymys palautuu kuitenkin usein siihen, kuka
käyttää lapsen puhevaltaa. Perustuslakivaliokunnan käytännössä on tältä
pohjalta katsottu, että lainsäädäntöön voi sisältyä perusoikeuksien osalta
erilaisia järjestysluonteisia, lapsia koskevia säännöksiä. Rajoitukset on
kuitenkin voitava perustella perusoikeussuojan kannalta hyväksyttävällä
tavalla.
Säännöksellä lapsen oikeudesta vaikuttaa häntä itseään
koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti osoitetaan, että jokaista lasta
tulee kohdella yksilönä, ei pelkästään passiivisena toiminnan kohteena.
Sukupuolten tasa-arvo
Perustuslain 6 §:n 4 momentti sisältää yleisen,
sääntelyvarauksen muotoon kirjoitetun velvollisuuden edistää sukupuolten
tasa-arvoa yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti
palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin
lailla tarkemmin säädetään.
Tasa-arvon edistämisellä työelämässä viitataan
tasa-arvoiseen kohteluun sekä työssä että työhön otettaessa. Asian erityisen
merkityksen vuoksi lainkohdassa on erillinen maininta tasa-arvon edistämisestä
palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä. 30 Lainkohdassa
korostetaan naisten ja miesten samapalkkaisuusvaatimusta, joka perustuu myös
useaan Suomea sitovaan kansainväliseen sopimukseen.
Tasa-arvon edistämisellä yhteiskunnallisessa toiminnassa
viitataan muun muassa eri sukupuolten tasa-arvoisten osallistumis- ja
vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseen yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.
Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annettu laki
(609/1986) on tärkeä yksittäinen tätä perustuslaillista toimeksiantoa
toteuttava säädös.
Alueelliset kokeilut
Perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussääntelyllä edellytetään
lähtökohtaisesti samanlaista kohtelua muun muassa asuinpaikkaan katsomatta.
Pelkkää maantieteellistä kriteeriä ei voida pitää hyväksyttävänä
erotteluperusteena perusoikeusjärjestelmässä, jonka kokonaisuuteen kuuluvat
myös maassaliikkumisoikeus ja asuinpaikan valitsemisen vapaus.
Perustuslakivaliokunta on kuitenkin pitänyt jonkinasteiseen erilaisuuteen
johtavaa kokeilulainsäädäntöä sinänsä hyväksyttävänä yhdenvertaisuuden
kannalta. Valiokunta on tällöin korostanut, ettei yhdenvertaisuusperiaatteesta
johdu tiukkoja rajoja lainsäätäjän harkinnalle pyrittäessä kulloisenkin
yhteiskuntakehityksen vaatimaan sääntelyyn ja että kokeilu saattaa ainakin
joissakin rajoissa muodostaa sellaisen hyväksyttävän perusteen, jonka nojalla
muodollisesta yhdenvertaisuudesta voidaan tinkiä alueellisessa suhteessa.
Perustuslakivaliokunta on kokeiluluonteista lainsäädäntöä
arvioidessaan vakiintuneesti korostanut perusoikeussääntelyyn yleisesti
kohdistuvaa lailla säätämisen vaatimusta ja todennut sen ulottuvan myös
yhdenvertaisuusperiaatteeseen.
Vaatimus tulee ottaa huomioon muun ohella
kokeilualueen määrittelyssä. Tältä pohjalta valiokunta on kokeiluhankkeiden
yhteydessä edellyttänyt, että kokeilualueesta säädetään suoraan laissa tai –
toissijaisesti – päätöksenteko kokeilualueesta sidotaan lailla riittävän
täsmällisesti määriteltyihin kriteereihin.
Kokeilusäännöksille tulee lisäksi
asettaa voimassaolorajoitus siten, että ne ovat voimassa vain kokeiluun
tarvittavan lyhyen ajan.
Kokeilun toimeenpanon yleisenä edellytyksenä on
lisäksi, että sen tulosten selvittäminen ja arviointi on asianmukaisesti
järjestetty.
Yleisen lainvalmisteluohjeen mukaisesti myös
kokeiluluonteisen sääntelyn voimassaolon määräaikaisuus tulee ilmaista
asianomaisen säädöksen nimikkeessä.
Lähde Filnlex ( http://lainkirjoittaja.finlex.fi/4-perusoikeudet/4-2/
)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentti tulee näkyviin kun se on hyväksytty. Kiitos kommentista